Gevolgen Coronacrisis voor Deelprogramma Dienstverlening

Op het moment van schrijven is het eind augustus 2020. In de loop van maart 2020 zijn landelijk en lokaal maatregelen genomen die gevolgen hebben voor de dienstverlening bij de gemeente Uithoorn. De openingstijden van het gemeentehuis zijn beperkt en de producten van Burgerzaken zijn sindsdien uitsluitend nog op afspraak aan te vragen en af te halen. Bij Burgerzaken is met inachtneming van de RIVM voorschriften de dienstverlening kwalitatief gezien op peil gebleven.Uiteraard hebben de landelijke en lokale maatregelen wel gevolgen gehad voor de vraag naar producten bij Burgerzaken.

Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 blijven eigenlijk alle betaalde producten bij Burgerzaken in de gemeente Uithoorn in het eerste half jaar van 2020 achter bij de aantallen in 2019. De uitbraak van het coronavirus speelt hierin een grote rol. Het aantal aangevraagde reisdocumenten en rijbewijzen blijft fors achter bij dezelfde periode vorig jaar. De beperkingen voor reizen naar het buitenland heeft logischerwijs gevolgen voor het aanvragen van reisdocumenten.Daarbij is er een afname in het aantal aanvragen voor een nieuw rijbewijs. Dit heeft mede te maken met het besluit van de Europese Commissie om de geldigheid van alle EU-rijbewijzen, die in de periode vanaf 1 februari tot en met 31 augustus 2020 verlopen, met zeven maanden te verlengen.

Gelet op de financiële gevolgen van de afname in de vraag naar reisdocumenten en rijbewijzen ligt het voor de hand om de inkomsten voor het jaar 2020 bij te stellen. De maand juli 2020 leert ons echter dat al een inhaalslag wordt gemaakt voor wat betreft het aantal aangevraagde reisdocumenten. Het is daarom op dit moment nog te vroeg om al een goede inschatting te maken hoe dit de rest van het jaar zal zijn.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf